Volvo P1800

Zawitaliśmy do dosyć zimnego, górzystego miejsca na ziemi, czyli do Szwecji. To właśnie tam produkuje się znane nam dzisiaj samochody ze świetnego prowadzenia się w ciężkim terenie jak i wysoko postawionego poziomu bezpieczeństwa. Dzisiaj porozmawiamy o Volvo a dokładniej o modelu produkowanym w latach 1961 – 1973 mianowicie Volvo P-1800.

Volvo po złych przygodach ze swoim poprzednim modelem P-1900, którego produkcja wyniosła tylko niewiele ponad 60 sztuk, postanowiło nadrobić rynek samochodowy i tak w roku 1957 wszczęto prace nad P-1800, w 1958 roku zaprezentowano pierwszy model a już w 1961 roku pierwsze P-1800 opuszczały fabrykę. Z początku Volvo nie było w stanie samodzielnie produkować swoich samochodów więc te zlecane były do produkcji w Anglii. Nadwozie produkowane były przez firmę Pressed Steel a ostateczny montaż odbywał się w Jensen. Produkcja następnych modeli
P1-800 S została przeniesiona do Göteborga (1963 rok). W 1968 roku produkcja nadwozia również została przeniesiona do Szwecji za sprawą modelu P-1800 E, które to produkowane były na płycie podłogowej Volvo 121 / 122S.

P-1800 pierwotnie wyposażone były w czterocylindrowe silniki OHV o pojemności 1.8 litra generujące moc 100 KM przy 5,500 rpm, później zmodyfikowano silnik i generował on moc 108KM. W 1968 roku na rzecz modelu P-1800 S silniki te rozwiercono do 2.0 litrów generowały one wtedy 118KM zaś rok później pozbyto się z tego silnika gaźnika i zamontowano wtrysk paliwa, który zwiększył moc silnika do 130 KM. Za układ hamulcowy odpowiadały z przodu zamontowane tarcze hamulcowe zaś z tyłu bębny. W późniejszych modelach zaczęto montować tarcze na wszystkich kołach. Najwyższa zanotowana prędkość wynosiła 190 km/h a przyśpieszenie 0-100 km/h wynosiło 9.3 s.

Samochód ten swoją sławę w głównej mierze zyskał dzięki roli w serialu “Święty” gdzie główny bohater Simon Templar (Roger Moore) poruszał się tym samochodem. Jako ciekawostkę zasługuję tutaj Irv Gordon, który przejechał modelem P-1800 S z 1966 roku ponad 3 miliony mil, czyli 4.8 miliona kilometrów tym samym wpisując się do księgi rekordów Guinnessa w odległości, przejechanej jednym samochodem przez tego samego kierowcę w celach niekomercyjnych. W 2018 roku Gordon zmarł tym samym zostawiając swój samochód z przebiegiem 3.2 miliona mil (5.15 miliona kilometrów).

Jedno jest pewne Volvo w swoim modelu P-1800 mimo braku niewiarygodnego przyśpieszenia czy też wielko litrażowego silnika pod maską, może pochwalić się swoją niezawodnością o czym świadczy wyżej opisany rekord odległości a za razem luksusem które oferują jego samochody i tak jest praktycznie do dzisiaj.

# Opis
1 Warianty: P 1800 S, 1800 S, 1800 E

Silnik: 2 litrowe czterocylindrowe rzędowe OHV generujące 100 KM przy 5,500 rpm. W 1968 roku zwiększono moc do 108 KM przy 5,800 rpm. w 1968 roku pozbyto się gaźnika na rzecz wtrysku paliwa przy czym moc wzrosła do 120 KM

Skrzynia biegów: Manualna czterobiegowa lub manualna czterobiegowa z nadbiegiem. Dostępna była wersja automatyczna trzybiegowa.

Układ hamulcowy: Z przodu tarcze hamulcowe z tyłu bębny. W późniejszych modelach wszystkie koła posiadały tarcze hamulcowe

Różne: Samochód swoją popularność dostał podczas grania w filmie "Święty" prowadzony był wtedy przez aktora Roger'a Moore'a

Galeria