Łada z silnikiem Wankla

Rosja rok 1974, utworzona została specjalna sekcja specjalizująca się w projektowaniu silników, to właśnie wtedy powstał silnik VAZ-311. Montowany on był w popularnej na tamte czasy Ładzie a dokładniej VAZ’ie - 2101 zwanej także "Zhiguli”, generował on 70KM i 95Nm. Silniki te głównie montowane były tylko i wyłącznie na użytek KGB oraz policji. Lecz nie na tym się będziemy skupiać, dzisiaj przedstawię wam ciekawostkę o Ładzie napędzanej dość ciekawym silnikiem a jego konstrukcja znana nam jest z samochodów takich jak Mazda Parkway Rotary 26, Mazda 787B, Mazda 110 S Cosmo czy też Citroën GSBirotor mowa tutaj o silniku Wankla.

Zaraz po wyprodukowaniu silnika VAZ-311, inżynierowie zabrali się za konstruowanie silnika Wankla i faktycznie udało im się to. Silnik VAZ-411 posiadał 1.3l pojemności, dwa rotory w dodatku generował olbrzymie jak na tamte czasy w Rosji 120KM. Tak jak w przypadku VAZ-311 silnik Wankla montowany był w samochodach dla KGB oraz policji. Dzisiaj możemy tylko sobie wyobrazić jak te 120KM wtedy było ciężkie do wyprzedzenia nie mówiąc tutaj nawet o ucieczce przed ówczesną policją. Silnik ten potrafił rozpędzić samochód do 100KM/h w 8 sekund, przy czym spalał tylko 8l / 100km jadąc z prędkością 90km/h. Na dzień dzisiejszy silnik ten jest rarytasem dla wszelkich tunerów dodatkowo można było też go spotkać w samochodach takich jak VAZ-2108 i VAZ-2109 potocznie zwanych Ładą Samarą.

Jedyny model inny niż VAZ posiadający silnik dwurotorowy Wankla był GAZ-3102. Rosjanie nie byliby oczywiście sobą, gdyby czegoś dodatkowo nie podrasowali i tak powstał silnik Wankla w konfiguracji trójrotorowej VAZ-431, która generowała 210KM i posiadaczem Łady z tym silnikiem byli dość wysoko postawieni rangą pracownicy KGB, lecz tutaj za dużo informacji nie ma i traktowałbym to raczej jako ciekawostkę.

# Opis

Galeria