Łada Samara Railly

Było trochę z Japoni, Niemiec i Ameryki Północnej, a dzisiaj zawitamy do kraju który, rządzi się swoimi prawami, a dokładnie chodzi o Rosję. Opowiem wam dziś o jednej z wersji Łady Samary lub jak ktoś woli to może też mówić WAZ Sputnik. Jak to auto wygląda to większość pewnie kojarzy, ale na wszelki wypadek w komentarzach wrzucam zdjęcie zwykłej Samary. Silniki jakie występowały w niej fabrycznie to R4 1.1L (55 KM) R4 1.3L (65 KM) R4 1.5L (72–75–88 KM) połączone były z 4 lub 5 biegową skrzynią manualną. To by był koniec wstępu na temat zwykłej Łady bo w sumie to nie jest nic ciekawego.

Przejdźmy do właściwej wersji czyli Łada Samara T3 która powstała w roku 1989r. Model ten reprezentował Łade na trasach rajdów terenowych i zastąpił trochę starszy model Niva. Koncepcja budowy tego auta była bardzo prosta, nawiązać współpracę z Niemieckim Porsche oraz Francuzkim specem od logistyki/dystrybucji Łady Jacquesem Pochem. Tak dobrze czytacie Łada wzięła technologie z Porsche i to na LEGALU. Wybór padł na Porsche 959 dlatego że to właśnie ten model zwyciężył Rajd Dakar w roku 1986 i technologia ta była już sprawdzona.
Dalsza część planu wyglądała tak. Porsche dostarcza 6 cylindrowy silnik typu boxer o pojemności 3,6 lita dysponujący mocą około 350 koni mechanicznych, skrzynię biegów oraz resztę części które miały zapewnić Ładzie napęd na 4 koła. Mamy napęd to pora w coś go włożyć i tutaj z pomocą przychodzą zakłady Tupolewa. Ich zadaniem było zaprojektowanie i stworzenie nadwozia które miało przypominać cywilną wersję Samary i nawet im się to udało. Wszystko ładnie pięknie, ale tu pojawia się problem. Karoseria produkcji Tupolewa wyposażona w silnik i napęd Porsche znajduje się w Rosji i nie spełnia jeszcze wszystkich wymogów Rajdu Dakar. Tutaj pojawia sie postać Jacquesa Pocha. Jego zadaniem było zorganizowanie transportu aut do Francji i ostateczne przystosowanie ich do rajdu. Gdy już Samara T3 dotarła do Francji i wystartowała w Rajdzie Dakar w roku 1990 udało jej się dotrzeć na metę zajmując 7 miejsce w klasyfikacji generalnej i nie był to koniec kariery Łady bo w roku 1991 Samara T3 ukończyła rajd na 5 pozycji i była to jej najlepsza pozycja jaką zajęła. Później Łada zrezygnował ze startów w Rajdzie Dakar bo uznała że konkurencja Peugeota czy Mitsubishi jest po prostu zbyt silna i nie mają z nimi szans.

Oczywiście Samarę T3 mogliśmy zobaczyć też podczas startów w innych imprezach, wśród których znalazła się np. maraton Paryż-Moskwa-Pekin o nazwie Master-Rally w 1995. Więcej informacji niestety nie udało mi się znaleźć na temat tej Łady ale, mam nadzieję że mimo wszystko jest to dla was fajną ciekawostką.

# Link Opis
# Opis

Galeria