Mazda RX-500

Jako że zawitaliśmy do Japonii podczas opisywania Subaru to dzisiaj przedstawimy wam historię pewnej Mazdy.
Modele takie jak RX-7 czy RX-8 chyba kojarzy każdy, ale czy wiecie że w lutym 1970 roku, podczas obchodów 50-lecia firmy w Hiroshimie Mazda zaprezentowała koncept noszący nazwę RX-500, który kilka miesięcy później zawitał na Tokio Motor Show.

Auto przez następne kilka miesięcy krążyło po całym świcie i gościło na różnych wystawach oraz salonach samochodowych. Część osób myślała że Mazda stworzyła 3 różne auta o nazwie RX-500 ponieważ widziano ją w kolorze żółtym, srebrnym oraz zielonym. Prawda wyszła na jaw dopiero po niemal 40 latach od prezentacji podczas renowacji prototypu w roku 2008r. Mazda stworzyła tylko 1 egzemplarz ale był on poprostu przemalowany przed pokazami. Po renowacji Mazda RX-500 nie trafiła jednak w odstawke i została pokazana na salonie samochodowym w Tokio w 2009r , a następnie w roku 2014 po raz pierwszy odwiedziła Wielką Brytanię przy okazji Festiwalu Prędkości w Goodwood. Rx-500 było niezwykle futurystycznym, 2 osobowym coupe z silnikiem umieszczonym centralnie. Przez swój agresywny wygląd, motylkowe drzwi unoszone do góry oraz silnik umieszczony między tylną osią, a plecami kierowcy Mazda sprawiała wrażenie jak by miała być konkurencją dla europejskich supersamochodów takich producentów jak Ferrari czy Lamborghini. Producenci twierdzili jednak że auto ma służyć jedynie badaniom nad bezpieczeństwem w ruchu drogowym.


Ciekawostką są tylne światła które nie były takie jak w każdym innym aucie, mianowicie oprócz czerwonych świateł stopu, znalazły się tam także żółte (paliły się, gdy samochód jechał ze stałą prędkością) oraz zielone (zapalały się, gdy samochód przyspieszał). Bezpieczną jazdę sugerował też silnik który miał pojemność mniejszą niż 1000cm3 ale Mazda jako jeden z niewielu producentów którzy stosowali silniki wankla zdecydowała sie użyć go również w tym koncepcie. Auto napędzał 2 rotorowy silnik o pojemności dokładnie 982 cm3 (491 cm3 na komorę), był to silnik o oznaczeniu 10A który zagościł również pod maską Mazdy RX-3 produkowanej od 1972r do 1974r. Silnik rozwijał bardzo dużą moc nawet jak na silnik z "wirującymi tłokami" bo było to 247 koni mechanicznych oraz 231Nm. Serce RX-500 mogło się rozkręcać do UWAGA 15 000 obrotów na minutę. Wyobrażacie sobie mieć za plecami coś co kręci się z prędkością 15 000 obrotów na minutę, aż mnie ciary przeszły jak o tym pomyślałem. Silnik tego auta był połączony z czterobiegową manualną skrzynią biegów zaczerpniętą z Mazdy Luce Rotary Coupe. Nadwozie było w całości wykonane z lekkich tworzyw sztucznych przez co całe auto ważyło zaledwie 850kg. Konfiguracja hamulców też jest dość ciekawym elementem Mazdy RX-500 mianowicie zastosowano w niej wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu. Wcześniej taką wersje hamulców można było tak naprawdę spotkać tylko w samochodach wyścigowych. Jak zabierzemy wszystkie te parametry razem otrzymujemy auto które osiągnęło na oficjalnych testach 240km/h oraz przyspieszeniem 5,9s do 100km/h. Tak czy inaczej, RX500 nigdy nie weszło do seryjnej produkcji (nie zakładano tego nawet podczas jej projektowania).

Od tamtej pory Mazda nigdy nie zdecydowała się na stworzenie auta z centralnie umieszczonym silnikiem wnakla i osobiście trochę nad tym ubolewam bo Mazda RX-500 mogłaby stanowić ciekawą konkurencję dla europejskich superaut i z pewnością byłaby dzisiaj bardzo poszukiwanym klasykiem. Aktualnie jedyny egzemplarz znajduje się w Muzeum Tansportu Miejskiego w Hiroshimie.

# Opis

Galeria