Subaru XT

Słysząc markę Subaru większość z nas często przed oczami ma wersję WRX STI ze złotymi felgami malowaniem oraz dużym wlotem powietrza na masce, dzisiaj jednak skupimy się na coupe które produkowane było w latach 1985 – 1991. Mowa tutaj o Subaru XT, Subaru XT posiadało również inne nazwy, w Japonii była ona nazywana Alcyone w Australii oraz Nowej Zelandii jako Vortex, dla mieszkańców północnej Ameryki oraz Europy XT lub XT6.
Subaru XT zadebiutowała w roku 1985. W czasie produkcji modelu XT Subaru znana była z tworzenia niecodziennych i nietypowych samochodów, które nie wszystkim przypadały do gustu. W dniu premiery pierwszego modelu XT został on okrzyknięty mianem najmodniejszego samochodu względem poprzednich modeli Subaru.
Aerodynamika jak i wygląd samego pojazdu zasługuje na wielkie oklaski w kierunku Subaru, które to zaprojektowało cały samochód na wzór konstrukcji samolotu. Przednia linia nadwozia była bardzo opływowa pozbyto się standardowych klamek na rzecz takich jakie występowały w samolotach, przednie wycieraczki zastąpiono jedną długą 22-calową wycieraczką mającą za zadanie uniknąć niepotrzebnych zawirowań powietrza. Przednie lampy w celu większej opływowości otrzymały dość popularny w tamtych czasach moduł chowających się lamp. Subaru XT wyróżniało się w tamtych czasach najniższym współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx= 0.29. Środek tak jak i karoseria został zaczerpnięty z kokpitu samolotu. Kierownica otrzymała dość dziwny dwuramienny wygląd, manetki sprzęgnięte były z obsługą oświetlenia kierunkowskazów oraz klimatyzacji tak aby wszystkie przełączniki były dostępne dla kierowcy bez potrzeby szukania ich po całym aucie. Drążek zmiany biegów wyposażony był w przełącznik, po którego naciśnięciu zostały załączone obie osie. W wersji XT Turbo na desce rozdzielczej otrzymywaliśmy wyświetlacze ciekłokrystaliczne na których mogliśmy zobaczyć trójwymiarowe wskaźniki temperatury doładowania czy też prędkości i obrotów, żywcem zaczerpnięte z kokpitu samolotu.
W zależności od daty produkcji XT wychodziło w wersji z napędem na przód oraz na cztery koła napędzała ją skrzynia manualna oraz skrzynia automatyczna a za serce całego samochodu robił 4 cylindrowy bokser. Silnik posiadał pojemność 1.8 litra i generował moc 98KM, były także montowane wersje 114KM, 117KM oraz silnik 1.8T który generował 134KM. Niedługo później Subaru wypuściło wersję XT6 (1989 – 1991) był to 6-cio cylindrowy bokser, który posiadał 2.7 litra pojemności i generował 143KM oraz jako pierwszy na świecie otrzymał chłodzenie cieczą.
Wyposażenie jakim dysponował XT było bardzo niestandardowe posiadał on pneumatyczne zawieszenie zaczerpnięte z Citroena jak i Mercedesa, wysuwane klapy drzwi, system zarzadzania silnikiem (ECU), komputer pokładowy, system poprawiający bezpieczeństwo podczas hamowania, spryskiwacze reflektorów oraz zegary z możliwością przechyłu. Subaru wychodziło także w 3 różnych wersjach wyposażenia, Zwykłą DL, komfortowa GL oraz najwyższa opcja wyposażenia GL-10.
Podsumowując Subaru XT było dość specyficznym autem, po wejściu na pokład mogliśmy poczuć się jak kapitan samolotu pasażerskiego. Jego opływowa linia nadwozia pozwalała cieszyć się nam z komfortu jaki panuje w środku tego znakomitego auta, zaś dzięki uturbionej wersji XT6 możemy cieszyć się znakomitym przyśpieszeniem i wspaniałym prowadzeniem.

# Link Opis
# Opis

Galeria