Subaru 360

Cześć.
Niedawno była zagadka z Subaru XT i miał być opis tego modelu. Oczywiście opis jeszcze dzisiaj trafi na stronę ale teraz odrobina historii. Jak już jesteśmy przy Subaru to przypomnijmy od czego zaczęła się historia tych aut, bo Subaru to nie tylko Impreza, Forester czy Legacy. Dzisiaj będzie o ich pra pra pra dziadku.???? Konkretnie chodzi o Subaru 360.

Co prawda nie był to pierwszy samochód marki Subaru, bo pierwszym było Subaru 1500 ale 360 było pierwszym masowo produkowanym. Był to pojazd który zmotoryzował Japonię i był dostępny dla przeciętnego mieszkańca tego kraju. Krótko mówiąc był takim odpowiednikiem naszego Malucha. Nazwa modelu wzięła się od pojemności silnika jaki w nim stosowano, dokładnie 356 cm³, co w zaokrągleniu dawało 360. Podczas projektowania trzymano się wymogów które miały spełniać kei-cary (wymiary oraz pojemność silnika) aby auto kwalifikowało się do tego segmentu. Subaru 360 było jedynym z najmniejszych przedstawicieli tego segmentu mimo to ciągle było większe niż np: Bmw Isetta. Było też pierwszym kei-carem z 4 kołami i mało tego 360 było pełnoprawnym autem 4 osobowym.
Produkcję rozpoczęto w roku 1958, a zakończono w roku 1971. W tym czasie z linii produkcyjnej zjechało 392 000 egzemplarzy.

Do napędzania tej bestii posłużył silnik 2 suwowy o pojemności 356cm3 który został zaadaptowany ze skutera i został umieszczony za tylną osią. Z przodu zaś znajdował się bagażnik w którym mieścił się tylko akumulator i koło zapasowe. Takie rozwiązanie było dość ciekawe dla swoich czasów ponieważ, większość producentów stosowało silniki 4 suwowe oraz 4 cylindrowe montowane z przodu aut.
Malutkie serce tego auta wymagało trochę innego traktowania ze względu na swoją konstrukcję. Jak do każdego 2 suwa trzeba było sporządzić odpowiednią mieszankę oleju i benzyny aby auto można było bezpiecznie użytkować. Do roku 1967 kierowca musiał to robić własnoręcznie, ale Subaru sobie z tym poradziło i wprowadziło system "Subarumatic" który mieszał olej i benzynę automatycznie. Poskutkowało to tym że model ten nie należał do najbardziej ekologicznych podobnie jak Trabant, Wartburg czy inne auta z 2 suwami pod maską.♻️W 1958r gdy rozpoczęto produkcję silnik generował około 16KM, a pod koniec produkcji ten sam silnik dysponował już mocą 26KM. Była również wersja w której zastosowano 2 gaźniki co poskutkowało osiągnięciem zawrotnych 36KM????. Serce połączono z 4 biegową skrzynią manualną co przy masie mniejszej niż 500kg dawało nam oszałamiające 37s od 0 do 80km/h???? oraz prędkość maksymalną na poziomie około 97km/h.
Dzięki małej masie oraz małemu silnikowi auta było dosyć oszczędne bo średnie spalanie wynosiło 3,6l na 100km.????

Na zakończenie dodam iż Subaru 360 to taki Japoński odpowiednik Polskiego Fiat 126p, Brytyjskiego Mini Coopera czy Włoskiego Fiata 500. Auto dla każdego które nie było duże, wygodne, szybkie czy bezpieczne ale każdy był z niego zadowolony bo po prostu był.

# Link Opis
# Opis
1Segment: mikrosamochód/kei-car
Silnik: 356 cm³ R2
Moc: 16-36Km
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Długość: 2990 mm
Szerokość: 1300 mm
Wysokość: 1380 mm
Rozstaw osi: 1800 mm
Masa własna: 408,2kg

Galeria