CADILLAC CIEN 2002r

CADILLAC CIEN 2002r
Prototyp na miarę nowego tysiąclecia. Pisaliśmy wcześniej że opiszemy Cadillaca Cien i chyba nadszedł ten czas. Słowem wstępu. Cadillac jest to producent samochodów w Ameryce północnej działający od 1902r i aktualnie należący do koncernu General Motors. Cadillac kojarzy się większości z ogromnymi krążownikami szos które są równie zwrotne co Titanic. W sumie spora część ich produkcji to były takie właśnie auta ale dzisiaj porozmawiamy o zupełnie innym segmencie aut. W 2002r Cadillac na salonie samochodowym w Detroit zaprezentował model Cien.

Był on luksusowym super coupe czyli kwalifikował się do segmentu S. Był to pierwszy tego typu samochód w historii marki. Jego konkurencją byłyby auta spod logo Lamborghini, Ferrari, Lotus czy Porsche.
Teraz trochę spraw technicznych. Tego potwora napędzało wzdłużnie osadzone serce generujące 750Km oraz 881Nm które było umieszczone centralnie tuż za plecami kierowcy. Cała moc trafiła poprzez 6 stopniową, półautomatyczną skrzynie biegów tylko na tylną oś. Jeśli już wspomnieliśmy o skrzyni to nie można nie wspomnieć o tym że była ona sterowana elektronicznie i można było zmieniać przełożenia za pomocą łopatek przy kierownicy. Silniki to 7,5l V12 Northstar XV12 o kącie rozwarcia 60° wykonane w całości z aluminium i posiadające 4 wałki rozrządu, 4 zawory na cylinder, bezpośredni wtrysk paliwa oraz karbonowy układ dolotowy. Posiadł on również system "Displacement on Demand" znany ze współczesnych aut GM który odłącza połowę cylindrów w czasie gdy silnik nie pracuje pod dużym obciążeniem. Był to koncepcyjny silnik Cadillaca który w 2003r w wersji osłabionej do 500koni mechanicznych trafił do prototypowego suva Escalade lecz niestety nie trafił do seryjnej produkcji.

Karoseria została w całości wykonana z włókna węglowego, z tego również materiału powstał kadłub auta który był wzorowany na rozwiązaniach z aut wyścigowych.
Trzeba przyznać że projektanci się postarali i auto jak na tamte czasy wyglądało bardzo nowocześnie i było naszpikowane elektroniką. Pojazd posiadł drzwi otwierane do góry oraz zdejmowany dach. Z tyłu zastosowano niezbyt duży unoszony elektronicznie spoiler i dyfuzor.
W stylistyce całego auta dominowały ostre krawędzie które możemy widzieć do dzisiaj w najnowszych autach tej marki które w przypadku Ciena podkreślały jego bojowy charakter. Cadillac posiadał 7-ramienne felgi i co ciekawe między przednimi, a tylnymi felgami były 2 cale różnicy w wielkości (przód 20" , tył 22"). We wnętrzu zagościły najwyższej jakości materiały takie jak aluminium czy Brytyjska skóra co podkreślało luksus z jakim Cadillac jest kojarzony. Coś co różniło Ciena od wielu innych prototypów jest to, że był autem w 100% sprawnym i jeżdżącym. Jazdę ułatwiały i uprzyjemniały systemy które na dzień dzisiejszy są standardem (abs,asr,esp) oraz między innymi termiczny system widzenia w nocy (Night Vision), system wspomagania parkowania z kamerami z tyłu oraz wysokiej jakości sprzęt grający, nawigacja, komputer, bezprzewodowa komunikacja z urządzeniami elektronicznymi i system sterowania głosem.
Podsumowując Cien był autem bardzo nowoczesnym biorąc pod uwagę co oferowały auta w 2002r. Wprowadził on Cadillaca w nowe tysiąclecie z przytupem i zapoczątkował styl który możemy obserwować do dzisiaj w autach sygnowanych logiem tej marki. Osobiście wydaje mi się że gdyby nie poprzestali na jednym egzemplarzu to dzisiaj byłby to bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów model.
Mam nadzieję że miło się wam czyta nasze teksty, jeśli tak to dajcie nam znać w komentarzach.

# Link Opis
# Opis

Galeria